OZDOWSKI
TOMASZ BONCZA-OZDOWSKI GLASS SCULPTURES PUBLIC ART
SCULPTURES DRAWINGS THE WORLD IN A BOX PAINTINGS/PRINTS PHOTO
LINKS
ABOUT HOME
HOME
RELICS
RELIKVIER
Relikvier har sin opprinnelse i et møte med en annerledes, men ikke så
ukjent for meg verden under mitt opphold i Paris. Dette møte har vekket tanker
og minner fra andre steder, andre politiske og sosiale forhold i en annen, mer
turbulent tid. Det var da det viste seg at de samme ordene eller setningene
endret sin betydning bare fordi vi brukte dem på diverse steder eller
forskjellige tidspunkter. I tillegg til
verbale verdier som ordene bærer med seg, er beskrivelsen koblet til
gjenstander som kan endre ordenes budskap og gjenstandens status quo. Det
oppstår en ny situasjon hvor ordene eller gjenstandene alene er verdiløse. de
får en ny, felles identitet når de to
”Watch out – an angry stone” uttrykksformene settes sammen; et stykke
gammelt bein alene har ingen betydning –
men, alt blir forandret i det øyeblikket vi hører at det er en lille
finger fra en eller annen helgen. Beinet blir ikke lenger bare et stykke
anonymt bein. Vi beskriver ting og gjennom den beskrivelsen endrer vi deres
virkelighet og faktisk tilhørighet. Valgmuligheten er borte med en gang.
Verkene i prosjektet skal kanalisere tankene i en bestemt retning men samtidig
er de åpne for tolkninger. Utformingen av mine relikvier ligner på de
«ordentlige». Gjenstandene ble riktig nok pakket in i rike montre som
verdifulle objekter men meningen og budskapet er blitt annerledes. Tidene har
forandret seg så relikvier måtte følge etter.
(Tomasz
Boncza-Ozdowski)
(fra VANDRINGER I EN
GRÅSONE)
… Magisk realisme nærer seg av fortelling, av velkjent virkelighet, og
av symbolsk belastede gjenstander, gjenstander som er knyttet til en
virkelighet hinsides. En virkelighet betrakteren tror (eller blir brakt til å
tro) eksisterer. Ozdowski stiller ut relikvieskrin. De ligner ved første møte de
vi kjenner fra katolske kirker. Relikvieskrin er magiske gjenstander, på linje
med hellige ikoner. De er fetisjer. De
er bindeledd mellom oss og det hellige. De aktiveres gjennom ritualer. Voodoo
og Santeria ble tolerert av katolikkene i det karibiske området og Louisiana, i
motsetning til de områdene hvor engelske kirkelige tradisjoner styrte. I disse
områdene ble en magisk realisme i litteraturen tatt opp og ført videre. Men den
kom fra Sentral Europa, fra Polen og Kafkas Praha. I Polen visste kunstsbyråkratene
under kommunismen at polakkene aldri kunne bli sosialrealister. De prøvde ikke
engang å tvinge dem.
Ozdowski lager relikvieskrin.
Men de er ikke kopier av de kirkelige. I de vakkert utførte skrinenes
indre, i det magiske brennpunktet, ligger der ikke en knokkel fra helgenens
legeme. Han lager nye relikvier. Han anbringer en stein, bearbeidet eller ikke,
en eller flere, og gir den et navn, høytidelig og udiskutabelt, på
messingskilt. Navnene er gåtefulle sentenser: Forsiktig – sint stein, Sinnssyk pute, Vi måtte fjerne dens råtne sjel,
Fisken som aldri ble fisket. De overskrider og stiller seg utenfor en
forventet logikk. Slik åpner de et nytt rom for signifikans. Og nettopp slik
åpner de for en forbindelse til det ukjente.
(Øystein Loge, sjefskonservator,
Drammens Museum For Kunst og Kulturhistorie)
ozdowskitom@gmail.com
+47 97 68 50 56