OZDOWSKI
TOMASZ BONCZA-OZDOWSKI GLASS SCULPTURES PUBLIC ART
SCULPTURES DRAWINGS THE WORLD IN A BOX PAINTINGS/PRINTS PHOTO
LINKS
ABOUT HOME
HOME
CATHEDRALS OF MIGRATION
Tomasz B. Ozdowski
CATHEDRALS of MIGRATION
When people migrate,
thoughts, ideas, dreams and objects travel with them, all of which are
important links with the past.
Migrants become
strangers to those they leave behind, and are strangers on arrival at their
destination, since migration produces loneliness.
Migrants do need
their own space, a secure place. My thoughts and ideas also need their own
space, their own tents, their own cathedrals, where they can feel safe, express
themselves freely, and be easily moved from one place to another.
Throughout modern
history, tents have had an enormous significance for many individuals, in
various conditions and in situations that demanded and still demand migration,
such as in nomadic populations, or for pilgrims and refugees.
The triangular form
of the tent is symbolic of a completed process (for example the cycle of birth,
life and death).
The base of these pyramids is a square,
symbolic of the Earth and its four directions.
It is also a symbol of the human heart, which is influenced from four
aspects, by four powers: God, Satan, Angels and Humanity.
The relationship
between the concepts of inside and outside is formed meticulously by the tent
which represents a defined boundary which the outside world understands and
respects, despite the fact that the tent walls lack physical strength and
solidity.
The project comprises
"x" number of pyramid-shaped tents. "X" and the tents'
locations in the room space are always related to the room's dimensions, its
form and character. The tents are similar, but each tent/cathedral contains a
specific thought or problem. The interior poses questions but also tries to
suggest one or more answers. The cathedral is merely sending out a signal like
a lantern in the dark that indicates the way but does not determine the
destination, leaving opportunities for differing interpretations along the way.
The exhibition's aim
is to provide the opportunity of experiencing on two levels - outside among the
other ‘cathedrals’, viewing the installation as an open concept in relation to
space, or from the inside, concentrating on the ideas and thoughts locked
within the ‘cathedrals’.
VANDRINGSKATEDRALER
Mennesker vandrer, og sammen med
dem vandrer tanker, ideer, drømmer og gjenstander – viktige bindeledd med
fortiden.
De vandrer – derfor eksisterer
ikke lenger de stedene de forlater, fra det øyeblikk de legger dem bak seg. Og
der finnes ingen vei tilbake, og det tar aldri slutt.
For dem de forlater er de
fremmede, og de forblir fremmede når de kommer frem, for vandring fører til
ensomhet.
De trenger et eget, trygt sted å
være. Mine tanker og ideer trenger også sine egne rom, egne telt, egne
katedraler, hvor de kan føle seg trygge og uttrykke seg fritt – rom som lett
kan flyttes fra sted til sted.
Telt. I løpet av vår moderne
historie har telt hatt en enorm betydning for mange individer i ulike
situasjoner, tilstander som krevde og krever vandring (nomader, pilgrimer,
flyktninger).
Teltets form – en trekant - er
symbolet for en sluttet prosess (f.eks. fødsel – liv – død).
Pyramidenes base - et kvadrat –
symboliserer Jorden og de fire verdenshjørner. Det er også symbol for det
menneskelige hjerte som lar seg influere fra fire sider, av fire krefter: Gud,
Djevel, Engler og Mennesker.
Et telt formulerer nøyaktig hvor
det indre og det ytre befinner seg, og tegner en bestemt grense slik at verden
utenfor forstår at teltets indre må respekteres, selv om veggene mangler fysisk
styrke.
Mitt vandrende prosjekt består av
X antall pyramideformede telt. Antall og plassering i rommet er alltid
underordnet rommets dimensjoner, form og karakter. Teltene er like, men hvert
av dem inneholder en bestemt tanke, et problem. Interiøret stiller spørsmål,
men prøver samtidig å utrede om der finnes ett eller flere svar. Katedralen gir
bare et signal, som en lanterne i mørket, som viser veien, uten å kaste lys
over målet.
Utstillingens ide gir adgang til
en opplevelse på to plan: utenfor, mellom katedralene, kan installasjonen
betraktes som et åpent konsept i forhold til rom, eller, ved å gå inn, kan man
konsentrere seg og ideene og tankene som er lukket inne i katedralene.
ozdowskitom@gmail.com
+47 97 68 50 56