OZDOWSKI
          TOMASZ BONCZA-OZDOWSKI                             GLASS SCULPTURES          PUBLIC ART          SCULPTURES          
DRAWINGS          THE WORLD IN A BOX           PAINTINGS/PRINTS         PHOTO                             LINKS            ABOUT            HOME

                                                                                    
                                                                                    HOME

                                                                                    CATHEDRALS OF MIGRATION
                                                                                    cat 1
                                                                                   

Tomasz B. Ozdowski
CATHEDRALS of MIGRATION
When people migrate, thoughts, ideas, dreams and objects travel with them, all of which are important links with the past.
Migrants become strangers to those they leave behind, and are strangers on arrival at their destination, since migration produces loneliness.
Migrants do need their own space, a secure place. My thoughts and ideas also need their own space, their own tents, their own cathedrals, where they can feel safe, express themselves freely, and be easily moved from one place to another.
Throughout modern history, tents have had an enormous significance for many individuals, in various conditions and in situations that demanded and still demand migration, such as in nomadic populations, or for pilgrims and refugees.
The triangular form of the tent is symbolic of a completed process (for example the cycle of birth, life and death).
The base of these pyramids is a square, symbolic of the Earth and its four directions.  It is also a symbol of the human heart, which is influenced from four aspects, by four powers: God, Satan, Angels and Humanity.
The relationship between the concepts of inside and outside is formed meticulously by the tent which represents a defined boundary which the outside world understands and respects, despite the fact that the tent walls lack physical strength and solidity.
The project comprises "x" number of pyramid-shaped tents. "X" and the tents' locations in the room space are always related to the room's dimensions, its form and character. The tents are similar, but each tent/cathedral contains a specific thought or problem. The interior poses questions but also tries to suggest one or more answers. The cathedral is merely sending out a signal like a lantern in the dark that indicates the way but does not determine the destination, leaving opportunities for differing interpretations along the way.
The exhibition's aim is to provide the opportunity of experiencing on two levels - outside among the other ‘cathedrals’, viewing the installation as an open concept in relation to space, or from the inside, concentrating on the ideas and thoughts locked within the ‘cathedrals’.
 
VANDRINGSKATEDRALER
Mennesker vandrer, og sammen med dem vandrer tanker, ideer, drømmer og gjenstander – viktige bindeledd med fortiden.
De vandrer – derfor eksisterer ikke lenger de stedene de forlater, fra det øyeblikk de legger dem bak seg. Og der finnes ingen vei tilbake, og det tar aldri slutt.
For dem de forlater er de fremmede, og de forblir fremmede når de kommer frem, for vandring fører til ensomhet.
De trenger et eget, trygt sted å være. Mine tanker og ideer trenger også sine egne rom, egne telt, egne katedraler, hvor de kan føle seg trygge og uttrykke seg fritt – rom som lett kan flyttes fra sted til sted.
Telt. I løpet av vår moderne historie har telt hatt en enorm betydning for mange individer i ulike situasjoner, tilstander som krevde og krever vandring (nomader, pilgrimer, flyktninger).
Teltets form – en trekant - er symbolet for en sluttet prosess (f.eks. fødsel – liv – død).
Pyramidenes base - et kvadrat – symboliserer Jorden og de fire verdenshjørner. Det er også symbol for det menneskelige hjerte som lar seg influere fra fire sider, av fire krefter: Gud, Djevel, Engler og Mennesker.
Et telt formulerer nøyaktig hvor det indre og det ytre befinner seg, og tegner en bestemt grense slik at verden utenfor forstår at teltets indre må respekteres, selv om veggene mangler fysisk styrke.
Mitt vandrende prosjekt består av X antall pyramideformede telt. Antall og plassering i rommet er alltid underordnet rommets dimensjoner, form og karakter. Teltene er like, men hvert av dem inneholder en bestemt tanke, et problem. Interiøret stiller spørsmål, men prøver samtidig å utrede om der finnes ett eller flere svar. Katedralen gir bare et signal, som en lanterne i mørket, som viser veien, uten å kaste lys over målet.
Utstillingens ide gir adgang til en opplevelse på to plan: utenfor, mellom katedralene, kan installasjonen betraktes som et åpent konsept i forhold til rom, eller, ved å gå inn, kan man konsentrere seg og ideene og tankene som er lukket inne i katedralene.


          ozdowskitom@gmail.com
          +47 97 68 50 56